Geschiedenis van de import van een Amerikaans voertuig in België

14 juni 2021
Auto stond 15 maanden gestald in Israël wegens Corona

Beginnen schrijven naar douane oa FOD Financiën | Douane en Accijnzen | Administratie Operaties - Regio Antwerpen om inlichtingen voor het invoeren van de FJ Cruiser. Geen hulp gekregen

13 juli 2021 - Auto van Israël naar Griekenland verscheept. Tijdelijke import van Griekenland gekregen tot 24 oktober 2021

Met de auto van Griekenland naar België gereden.
13 september 2021 - Keuring staat van het voertuig in Mechelen

LPG tank niet in orde. Had geen keuringsbewijs dat iedere zes jaar dient vervangen te worden
Kostenplaatje: 41,40€

Tank vervangen en attest aangevraagd

04 november 2021 - Tweede keuring in Mechelen - Alles in orde Kostenplaatje: 40,80€

19 oktober 2021 - Gestart met de import van de FJ Cruiser

Contact genomen met verschillende organisaties die het niet mogelijk achtten en ons van het kastje naar de muur stuurden.

Fast Forward Freight, die onze auto tijdelijk importeerde in 2010 kon het niet omdat hij niet aangekomen was per boot. Zij meldden ons dat we opnieuw naar Griekenland moesten om hem daar te laten importeren in Europa.

Na lange zoektocht vonden we het douane agentschap Shenkira uit Brussel die alles regelde.

16 december 2021 - Na maanden schrijven en bellen naar Shenkira ontvingen we uiteindelijk de import en het e705 document
Kostenplaatje : 2505€

Vernomen dat het makkelijker is om hem eerst te laten keuren in Duitsland en hem

daarna te laten valideren in België.
Afspraak gemaakt bij TUV Duitsland voor de keuring van buitenlands voertuig

Vernomen dat de gasinstallatie eruit moest omdat het merk “King” onbekend is in Duitsland. Na onderhandeling toelating bekomen dat alleen de tank eruit moest. Installatie mocht erin blijven.
Naar installateur in Essen gereden om de gastank te verwijderen

19 januari 2022 - Keuring bij TUV Duitsland Resultaat:

  • ⁃  De oranje standlichtjes moeten wit zijn

  • ⁃  De lichten op de spiegels mogen niet zichtbaar zijn

  • ⁃  Verbinding met mistlicht moet anders

    16 februari 2022 - Tweede Keuring bij TUV in Essen - Volledig in orde Kostenplaatje: 916,3€

    10 maart - Keuring in Willebroek voor validatie in België
    De keuring bij TUV in Duitsland was gebeurd voor een personenwagen en voor een keuring voor lichte vrachtwagen moet Toyota een eenmalige toelating geven.

    Contact opgenomen met de heer Vollbracht Toyota homologatie manager.

    Attest van Toyota ontvangen waar duidelijk CT op staat en dat is de code voor lichte vracht. Er staat ook genoteerd dat de auto 2 zitplaatsen heeft
    Kostenplaatje: 150€

    Vernomen dat de keuringen in Vlaanderen strikter zijn dan in Brussel. Dus getracht om een afspraak te krijgen in Schaarbeek. De telefoon wordt daar nooit opgenomen, dus er naartoe gereden om een afspraak te krijgen. Afspraak gekregen op 25 april 2022

    25 april 2022 - keuring in Schaarbeek. Resultaat:

⁃ Document van Toyota voor de goedkeuring om over te schakelen van personenauto naar lichte vracht was niet het juiste document.
⁃ Er zou een overgewicht zijn. Tarra groter dan de maximale toegelaten massa. Wat ongeloofwaardig lijkt.
⁃ Voor de keuring lichte vrachtwagen moet de auto opnieuw worden aangeboden ZONDER daktent, luifel en binnenin moet de koelkast, het gasvuurtje, en alle indelingen die binnenin gemaakt zijn moeten eruit. Alleen een afscheiding tussen zetels en laadbak van 50 cm moet erin blijven.
⁃ Lambdawaarde ligt buiten de afstellingscriteria. De CO2 zou dus niet in orde zijn,

niettegenstaande de metingen eerst in Mechelen en daarna bij TUV volledig in orde waren.

  • ⁃  Kentekenplaat op de bol van de trekhaak ontbreekt

  • ⁃  Bij de tweede aanbieding moeten de wielen eraf om de diameter te meten van de remschijven en de grootte van de remblokjes

    Kostenplaatje keuring: 399,50€

    26 april - Gebeld naar de heer Vollbracht van Toyota die beweert dat het document wel in orde is omdat de wagen ouder is dan 2013

    Trachten te bellen en ook de dagen erna naar Schaarbeek (nooit werd opgenomen) om te onderhandelen over het document van Toyota.

    1 mei - mail geschreven naar de directie van vervoer in Brussel 3 mei - antwoord gekregen dat ze het zouden nakijken

    4 mei - bericht gekregen dat er inderdaad een principeakkoord moet verkregen worden van Toyota voor de ombouw naar lichte vrachtwagen.

    Het attest dat ons eerst was verstuurd door Toyota was dus het verkeerde document en we betaalden 150€ voor dat document.
    Kostenplaatje voor nieuw document: 150€

    14 mei - Naar Toyota geschreven met de vraag of we geen verkeerd attest hadden ontvangen

    16 mei - Mail ontvangen van Toyota met het gevraagde principe akkoord. We gaan die tweede 150€ nog niet betalen.

    Ondertussen tent, luifel, dakdrager, koelkast etc gedemonteerd. Samen was dit 304 kg.

    27 mei - Samen met garagist en zijn garageplaat teruggekeerd naar Schaarbeek met alle wijzigingen en goedkeuring tot ombouw. Ook met een sticker waar LPG stond opgekleefd op de FJ! Alles was nu ok buiten dat de sticker niet de juiste was. Het moet in feite een sticker van de LPG installateur zijn die in de wagen moet gekleefd worden met alle gegevens op vermeld. Er werd gezegd dat we geen nieuwe afspraak moesten maken en ons zo mochten begeven naar het keuringsstation

    LPG sticker afgehaald bij het LPG station

    Met de garagist en garageplaat naar Schaarbeek gereden waar we vernamen dat de persoon die ons dossier beheerde ziek was.

20 juni - de persoon in Schaarbeek nam wonder boven wonder, de telefoon op en we mochten met onze personenauto de sticker gaan tonen. Oef, alles ok en met het groene keuringsbewijs naar huis gereden. Nu is het wachten op de homologatie van Brussel.

NOG GEEN WITTE ROOK

27 juni - Telefoon gekregen van de homologatie manager Brussel dat hij de FJ niet kon homologeren omdat er te veel gewicht op de vooras zit.

Getelefoneerd naar homologatie manager van Toyota die ook niet begreep dat het gewicht niet klopte. Misschien is het voldoende om de winch met subframe en de bushgard te demonteren, maar een zekerheid is dit niet

27 juni - Documenten van andere goedgekeurde FJ van 2017 opgestuurd naar de homologatie manager in Brussel. Hij ging het nakijken

1 juli - Mail ontvangen dat ze in het oud systeem niets terugvinden van die homologatie. Daarop een mail teruggestuurd met het eigendomsbewijs uit Texas waar er nog een ander gewicht op staat vermeld

4 juli - Antwoord teruggekregen van Homologatie manager dat TUV Duitsland het gewicht had verhoogd en dat het misschien zou helpen met nog gewicht af te nemen. 70 kg minder zou voldoende zijn.

6 juli - rockbar, winch met subframe en bushgard gedemonteerd. Samen een gewicht van 108 kg.

12 juli - Opnieuw naar Schaarbeek om de FJ te wegen. De papieren worden dan opgestuurd naar de homologatie manager

26 juli - Bericht gekregen van homologatie manager dat alles nu ok is. Hij wenste ons proficiat! Hij bezorgt de documenten aan Schaarbeek die dan voor de verdere afhandeling moet zorgen en ons de uiteindelijke documenten moet bezorgen.

03 augustus - Nog niets gehoord en niets ontvangen van Schaarbeek. Naar de homologatie manager geschreven die verwonderd was dat we nog niets gekregen hadden en hij ging Schaarbeek ging contacteren.

16 augustus - DDay.....Telefoon gekregen van Schaarbeek dat het homologatie document in orde was. We zijn ogenblikkelijk naar daar gereden om begaf te halen.

26 augustus - Naar de technische controle in Kontich. Aangezien we telkens moesten wachten op de man van de garage Toyota Kontich omdat we zelf geen nummerplaten meer hadden en we hem altijd nodig hadden om ons te kunnen verplaatsen met zijn

garageplaten konden we maar gaan op 26/08
Alles is nu in orde en we kunnen onze Belgische nummerplaat aanvragen

1 september - we moesten een afspraak maken bij DIV om ons roze formulier met de aanvraag tot inschrijving, binnen te brengen

2 september - de postbode kwam aanbellen met onze nummerplaat EINDE VAN ONS VERHAAL

Van import tot goedkeuring: Gestart op 19 oktober 2021 tot 26 augustus 2022 = 10 maand en 7 dagen

Schaarbeek keuring voor homologatie: van 25 april tot 16 augustus 2022: 3 1/2 maand

Kosten:

41,40 keuring staat van het voertuig 40,80 herkeuring
2505 import
916,3 TUV keuring

150 principe attest Toyota
399,5 keuring Schaarbeek
13,8 tweede schouwing Schaarbeek 112,40 Keuring Kontich
______
4179,2 incl import
-2505 import
————
1674,2 excl import

Gewicht: afgenomen Kg FJ Cruiser voor homologatie

5,8 gasfles
16,6 koffer
34,5 Dakdrager
11 zijkanten dakdrager 70 Tent
25 Luifel
23,7 bakken
3,2 waterkanten
1,7 elastieken...
6,3 ladder
6 compressor
5,3 schup, Pocket

3,7 Spoiler
31 Frigo + accessoires
4,8 Vuurtje
10,8 rail koelkast
2 + 4 +9 + 7 Planken en bak 20,2 bak
40 rockrails
8,7 Bush gard
60 Winch
Totaal: 412,75 kg